Μοριοδοτούμενο
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
ΕΚΠΤΩΣΗ – 10%
σε εγγραφές έως 15 Δεκεμβρίου
E Learning –
Αποκλειστικά
εξ’ αποστάσεως Διδασκαλία
Τα μαθήματα καταγράφονται ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης σε χρόνο που σας εξυπηρετεί.
Τελικό Κόστος
800 €
Το Κέντρο Επιμόρφωσης & Δια Βίου Μάθησης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο “Εκπαίδευση Των Ειδικών Στο Σχεδιασμό & Την Επίβλεψη Προγραμμάτων Άσκησης Για Πρόληψη Και Λειτουργική Διαχείριση Μυοσκελετικών Προβλημάτων Στο Σχολικό Περιβάλλον, Στο Γυμναστήριο Και Σε Χώρους Αναψυχής.”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας που παράγει διαρκώς ερευνητικά δεδομένα και των ειδικών που εφαρμόζουν ή επιβλέπουν προγράμματα άσκησης σε χώρους μαζικής άθλησης (όπως στο γυμναστήριο, την πισίνα, το σχολείο) ή δραστηριότητες στην ύπαιθρο (πχ τρέξιμο, περπάτημα κλπ).
Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των ειδικών σε θέματα υγείας σχετικά με την πρόληψη και διαχείριση των μυοσκελετικών προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά αλλά και ενήλικες.
Στο πρόγραμμα αυτό τα ερευνητικά δεδομένα μετατρέπονται σε εφαρμοσμένη γνώση και στην απλοποιημένη τους μορφή προσαρμόζονται στις ανάγκες όσων σχεδιάζουν ή/και επιβλέπουν ασκούμενους σε μαζικούς χώρους άθλησης.
Κύριοι στόχοι του προγράμματος είναι να προσφέρει στους εκπαιδευόμενους τις πλέον σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις και πρακτικές σχετικά με:
Είναι ένα πρόγραμμα που στοχεύει στην μεταφορά και επεξήγηση επιστημονικών δεδομένων στην ΠΡΑΞΗ στους εκπαιδευόμενους που απασχολούνται σε χώρους όπου αθλούνται ασκούμενοι όλων των ηλικιών.
Τα νέα επιστημονικά δεδομένα μπορούν να φτάσουν και στον πιο μικρό χώρο άσκησης!
Το Πρόγραμμα απευθύνεται αποκλειστικά σε πτυχιούχους ΤΕΦΑΑ Ελλάδας, Κύπρου ή Εξωτερικού.
Η διδασκαλία του προγράμματος πραγματοποιείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Οι online διαλέξεις πραγματοποιούνται με την χρήση του Teams κάθε Σαββατοκύριακο.
Η κάθε μία από τις 32 θεματικές ενότητες έχει φόρτο εργασίας συνολικά 10 ώρες που αναλύεται ως εξής: 1 διάλεξη (2 ωρών) με σύγχρονο τρόπο μέσω του Teams και 2 διαλέξεις με ασύγχρονο τρόπο μέσω του eclass.
Μετά την ολοκλήρωση της κάθε θεματικής ενότητας, οι εκπαιδευόμενοι εξετάζονται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών μέσω της πλατφόρμας eClassDUTH και του εργαλείου «Ασκήσεις». Οι εκπαιδευόμενοι ετοιμάζουν μικρής έκτασης εργασίες στις οποίες παρουσιάζουν προτεινόμενες ασκήσεις για συγκεκριμένο μυοσκελετικό πρόβλημα.
Με την ολοκληρωμένη παρακολούθηση του προγράμματος αποδίδεται πιστοποιητικό εξειδικευμένης επιμόρφωσης 320 ωρών που αντιστοιχούν σε 10 Πιστωτικές Μονάδες/ECTS.
Το Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης μπορεί να αξιοποιηθεί σε οποιαδήποτε προκήρυξη της οποίας τα κριτήρια αντιστοιχούν στα χαρακτηριστικά του προγράμματος.
Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά/δεσμευτικά, στην παρούσα φάση οι επιμορφωμένοι/ες του προγράμματος θα μπορούσαν με βάση το Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης να λάβουν:
Γενικότερα, για θέματα ενδεχόμενης μοριοδότησης, οι ενδιαφερόμενοι/ες πρέπει να απευθύνονται στους αρμόδιους φορείς ή να εξετάζουν την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία κατά την περίοδο που θα καταθέσουν/αξιοποιήσουν το Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης.
Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας Αντίγραφο πτυχίου ή αναγνώριση ΔΟΑΤΑΠ/ΔΙΚΑΤΣΑ Αποδεικτικό κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό
Πρόσβαση στο Διαδίκτυο Βασικό χειρισμό Η/Υ Διαχείριση ηλεκτρονικού λογαριασμού email
Η γλώσσα υλοποίησης του προγράμματος είναι η ελληνική. Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει τα αρχεία των παρουσιάσεων σε μορφή pdf, συνοδευτικό ηλεκτρονικό υλικό και βίντεο, για την κάθε διάλεξη ξεχωριστά.
Α΄μέρος (4,5 μήνες)
Σε αυτή τη θεματική ενότητα παρουσιάζεται το βασικό σκεπτικό σχεδιασμού αποτελεσματικών προγραμμάτων άσκησης για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων και τα κύρια στάδια που προτείνεται να ακολουθούνται κατά τον σχεδιασμό αντίστοιχων προγραμμάτων. Θέματα που συζητιούνται είναι: πώς σχεδιάζονται τα προγράμματα και τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον σχεδιασμό τους, από ποιους κανόνες διέπονται, πώς επιλέγονται οι κατάλληλες ασκήσεις ανά περίπτωση κτλ. Πραγματοποιείται, επίσης, μια εισαγωγική αναφορά στον γυμναστηριακό εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών, ο οποίος θα αναλυθεί και εκτενέστερα σε επόμενες θεματικές ενότητες.
Για να μπορεί ο ειδικός της άσκησης να είναι αποτελεσματικός στην επιλογή των κατάλληλων ασκήσεων ανά περίπτωση, είναι απαραίτητο να έχει καλή γνώση της ανατομίας και της λειτουργικής ανατομικής. Σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται σε επιλεγμένα θέματα λειτουργικής ανατομικής που αφορούν κυρίως στους μυς που ενεργούν στη σπονδυλική και τα κάτω άκρα. Δεδομένου ότι ο χρόνιος πόνος στη σπονδυλική στήλη, συχνά οφείλεται σε δυσλειτουργίες του τμηματικού μυϊκού συστήματος, αναλύονται εκτενώς η οσφυοπυελική λειτουργία και οι μύες του πυελικού εδάφους, οι ιδιαιτερότητες της λειτουργίας των οπίσθιων μηριαίων τα χαρακτηριστικά και οι λειτουργίες των εν τω βάθει σταθεροποιητών μυών και γίνεται μια εισαγωγή σε τεχνικές ενεργοποίησής τους, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τις ασκήσεις τύπου Pilates.
Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στη λειτουργία της αναπνοής και των αναπνευστικών μυών. Παρουσιάζονται τα είδη αναπνοής (διαφραγματική, πλευρική, θωρακική) και επεξηγείται ποιο είδος αναπνοής προτείνεται να χρησιμοποιείται σε κάθε τύπο άσκησης και με ποιον τρόπο προκειμένου να επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα ανάλογα με τον στόχο.
Επεκτείνοντας τη γνώση που αποκτήθηκε στις προηγούμενες θεματικές ενότητες (λειτουργική ανατομική και αναπνοή) αυτή η ενότητα είναι εστιασμένη στην εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα ασκήσεις ενδυνάμωσης του πυρήνα (core training) και ασκήσεις τύπου Pilates. Αναλύεται πώς αυτές μπορούν να εκτελεστούν με το βάρος του σώματος προκειμένου να επιφέρουν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα στην ενεργοποίηση των εν τω βάθει μυών και πώς μπορούν να τροποποιηθούν με τη χρήση γυμναστηριακού εξοπλισμού (Magic Circle, Soft Ball & Sticks). Μέσω της αναλυτικής παρουσίασης των χαρακτηριστικών και των ιδιαιτεροτήτων/ιδιοτήτων του εν λόγω εξοπλισμού και της επίδειξης επιλεγμένων ασκήσεων, ο ειδικός της άσκησης είναι σε θέση να σχεδιάζει τις κατάλληλες ασκήσεις ανάλογα με τους επιδιωκόμενους στόχους.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα, παρουσιάζεται η χρήση της ελβετικής μπάλας και των ελαστικών ιμάντων αντίστασης (λάστιχα) και αναλύεται πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά σε προγράμματα πρόληψης ή διαχείρισης μυοσκελετικών προβλημάτων. Μέσω της αναλυτικής παρουσίασης των χαρακτηριστικών και των ιδιαιτεροτήτων/ιδιοτήτων του εν λόγω εξοπλισμού και της επίδειξης επιλεγμένων ασκήσεων, ο ειδικός της άσκησης είναι σε θέση να σχεδιάζει τις κατάλληλες ασκήσεις ανάλογα με τους επιδιωκόμενους στόχους.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα συζητείται η χρήση του Pilates Reformer, ενός οργάνου που χρησιμοποιείται ευρέως για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών. Μέσω της παρουσίασης των μηχανικών χαρακτηριστικών του και της επίδειξης εστιασμένου ασκησιολογίου, γίνεται κατανοητό πώς ο γυμναστής-στρια είναι σε θέση να δημιουργεί τις δικές του παραλλαγές ασκήσεων στο Pilates Reformer για την αύξηση παραμέτρων της φυσικής κατάστασης (ελαστικότητα, κινητικότητα, δύναμη, μυϊκή αντοχή, ισορροπία κτλ) και τη λειτουργική διαχείριση τραυματισμένων ασκούμενων.
Η «μυοπεριτονιακή προπόνηση», δηλαδή η παρέμβαση στης μυϊκές περιτονίες μέσω της άσκησης, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι ενός αποτελεσματικού προγράμματος για την πρόληψη και τη διαχείριση μυοσκελετικών παθήσεων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναλύονται θέματα ανατομικής των μυϊκών περιτονιών (δομή/συστατικά συνδετικού ιστού) και των ιδιοτήτων τους, αιτίες δυσλειτουργίας των μυϊκών περιτονιών (ινώδεις συμφύσεις, σημεία πυροδότησης πόνου), θεωρητικές αρχές της μυοπεριτονιακής αναχαίτισης, τρόποι παρέμβασης στη μυϊκή περιτονία για την αποκατάσταση της ελαστικότητάς της και γενικότεροι στόχοι της μυοπεριτονιακής προπόνησης. Συζητείται η έννοια της μυοπεριτονιακής συνέχειας και των τεσσάρων βασικών «μυοπεριτονιακών γραμμών» (πρόσθια, οπίσθια, πλάγια, σπειροειδής) και προτείνονται ασκήσεις για την κάθε μυοπεριτονιακή αλυσίδα.
Έχοντας εξοικειωθεί με τις θεωρητικές έννοιες της προπόνησης για τις μυϊκές περιτονίες, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται στην εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Παρουσιάζεται μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τον σχεδιασμό και εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης με έμφαση στη μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (self-myofascial release) μέσω ειδικού εξοπλισμού (Foam Rollers, Roller Massagers και μπαλάκια του τένις) με στόχο την πρόληψη και λειτουργική διαχείριση χρόνιων μυοσκελετικών δυσλειτουργιών.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα παρουσιάζονται οι νέες τάσεις για την μυοπεριτονιακή προπόνηση με έμφαση σε ασκήσεις κινητικότητας που ενεργοποιούν συνολικά το μυοπεριτονιακό σύστημα και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές τόσο για την πρόληψη όσο και για τη διαχείριση μυοσκελετικών παθήσεων. Θέματα που συζητούνται είναι: τρόπος εφαρμογής διατάσεων σε ροή (flowing stretches), τρόπος εκτέλεσης στατικών διατάσεων (melting stretches), τρόπος επιλογής των κατάλληλων διατάσεων για την ενεργοποίηση των διαφορετικών μυοπεριτονιακών γραμμών, η επίδραση των κινήσεων τύπου αιώρησης (swings) και σούστας (bounces) στο μυοπεριτονιακό σύστημα και τρόπος εκτέλεσής τους κτλ.
Η άσκηση στο νερό και η υδροθεραπεία συστήνονται συχνά ως αποτελεσματικές προσεγγίσεις για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναλύονται οι ιδιότητες του υγρού περιβάλλοντος (άνωση, αντίσταση του ρευστού, ιξώδες του υγρού, υδροστατική πίεση, θερμοκρασία του νερού κτλ.) και πώς αυτές οι ιδιαιτερότητες μπορούν να αξιοποιηθούν προκειμένου να σχεδιαστούν προγράμματα άσκησης μέσα στο νερό (ευλυγισίας, κινητικότητας, ενδυνάμωσης, ισορροπίας, αερόβιας άσκησης, λειτουργικότητας κτλ.). Επίσης, συζητούνται οι διαφορετικές προσεγγίσεις άσκησης σε ρηχή και βαθιά πισίνα και παρουσιάζονται εξειδικευμένο ασκησιολόγιο με χρήση ειδικού εξοπλισμού. Επεκτείνοντας, επίσης, τη γνώση που αποκτήθηκε στις προηγούμενες θεματικές ενότητες σχετικά με τη μυοπεριτονιακή προπόνηση, δίδεται έμφαση σε ασκήσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στο υγρό περιβάλλον με στόχο τη βελτίωση της μυοπεριτονιακής λειτουργίας.
Η μείωση της ευλυγισίας/ευκαμψίας λόγω της βράχυνσης μυών αποτελεί έναν βασικό προδιαθεσικό παράγοντα για την εμφάνιση μυοσκελετικών τραυματισμών και χρόνιων μυοσκελετικών παθήσεων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναλύονται έννοιες όπως: είδη διατάσεων (στατικές, δυναμικές, βαλλιστικές, PNF), σχεδιασμός κατάλληλου ασκησιολογίου διατάσεων ανάλογα με το στόχο (μεγιστοποίηση απόδοσης ή πρόληψη/λειτουργική διαχείριση βραχύνσεων) και σε συνάρτηση με την ηλικία, το φύλο και τον πληθυσμό.
Η προπόνηση μυϊκής ενδυνάμωσης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος ενός προγράμματος άσκησης και η σημασία της είναι πολύ μεγάλη τόσο για την πρόληψη όσο και για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών τραυματισμών. Η δόμηση ενός προγράμματος μυϊκής ενδυνάμωσης διέπεται από συγκεκριμένες αρχές και κανόνες, με τους οποίους ο γυμναστής πρέπει να είναι απόλυτα εξοικειωμένος ώστε να μπορεί να σχεδιάσει ένα αποτελεσματικό και ασφαλές πρόγραμμα ανάλογα με τον πληθυσμό και τον στόχο του (βελτίωση απόδοσης ως πρόληψη και λειτουργική διαχείριση). Σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται στην παρουσίαση βασικών στοιχείων θεωρίας για τον σχεδιασμό ενός προγράμματος ενδυνάμωσης όπως: παράγοντες που επηρεάζουν τη μυϊκή δύναμη, μορφές δύναμης, στόχοι και μέθοδοι προπόνησης δύναμης κτλ.
Έχοντας εξοικειωθεί με τις θεωρητικές αρχές της προπόνησης μυϊκής ενδυνάμωσης, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται στην πράξη: παρουσίαση ασκησιολογίου με ή χωρίς εξοπλισμό (μηχανήματα, ελεύθερα βάρη, βάρος του σώματος κτλ), σχεδιασμός προγραμμάτων και επιλογή ασκήσεων ανάλογα με τον στόχο (πρόληψη, λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών) και σε συνάρτηση με την ηλικία (από την παιδική έως την τρίτη ηλικία) και το περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, χώροι άθλησης κτλ). λειτουργίας.
Η λειτουργική κύφωση είναι μια μυοσκελετική δυσλειτουργία η οποία πλέον αφορά σε ανθρώπους όλων των ηλικιών και η οποία παρουσιάζεται από την παιδική κιόλας ηλικία. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναφέρονται τα είδη κύφωσης και η αρνητική επίδραση της κυφωτικής στάσης στο μυοσκελετικό/μυοπεριτονιακό σύστημα και σε παραμέτρους της φυσικής κατάστασης. Γίνεται αναφορά των στόχων προγραμμάτων άσκησης για για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων με κυφωτική στάση, από την παιδική έως την τρίτη ηλικία, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαχείριση της λειτουργικής κύφωσης μέσω της άσκησης. Επίσης, γίνεται μια εισαγωγή στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα λειτουργικής διαχείρισης της κύφωσης σε άμεση συνάρτηση με τους περιορισμούς του μυοσκελετικού συστήματος που συνήθως απαντούν σε άτομα με κυφωτική στάση.
Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της λειτουργικής κύφωσης στο μυοσκελετικό σύστημα, σε αυτή τη θεματική ενότητα προτείνονται τρόποι για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση κυφωτικού ασκούμενου – ης μέσω στοχευμένων ασκήσεων ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Παρουσιάζονται ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Ball, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση της κυφωτικής στάσης.
Όσο σωστά κι αν είναι σχεδιασμένο ένα πρόγραμμα άσκησης με σκοπό την πρόληψη ή λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσλειτουργιών, η αποτελεσματικότητά του μπορεί να μετριαστεί, αν ο ειδικός της άσκησης στερείται βασικών δεξιοτήτων επικοινωνίας με τους ασκούμενους-ες του. Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της σωστής αλληλεπίδρασης μεταξύ ειδικού και ασκούμενου με σκοπό τη μετάδοση πληροφοριών στη διάρκεια μιας συνεδρίας άσκησης, αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στην εφαρμογή τεχνικών αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους ασκούμενους-ες, προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή παρακίνηση των ασκουμένων καθώς και η διαρκής συμμετοχή τους στα προγράμματα άσκησης.
Α΄μέρος (4,5 μήνες)
Β΄μέρος (4,5 μήνες)
Σε αυτή τη θεματική ενότητα παρουσιάζεται το βασικό σκεπτικό σχεδιασμού αποτελεσματικών προγραμμάτων άσκησης για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων και τα κύρια στάδια που προτείνεται να ακολουθούνται κατά τον σχεδιασμό αντίστοιχων προγραμμάτων. Θέματα που συζητιούνται είναι: πώς σχεδιάζονται τα προγράμματα και τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον σχεδιασμό τους, από ποιους κανόνες διέπονται, πώς επιλέγονται οι κατάλληλες ασκήσεις ανά περίπτωση κτλ. Γίνεται, επίσης, μια εισαγωγική αναφορά στον γυμναστηριακό εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών, ο οποίος αναλύεται και εκτενέστερα σε επόμενες θεματικές ενότητες.
Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της σκολίωσης στο μυοσκελετικό σύστημα και τους γενικούς στόχους ενός προγράμματος πρόληψης και άσκησης για τη λειτουργική διαχείρισή της, σε αυτή τη θεματική ενότητα προτείνονται στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Παρουσιάζονται ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση της σκολίωσης.
Η έλλειψη μεταδοτικότητας από πλευράς του ειδικού της άσκησης και η αδυναμία επιλογής της κατάλληλης ανατροφοδότησης (ποιοτικά και χρονικά) που δίνει στους ασκούμενους-ες του, είναι δυνατό να μετριάσουν την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος άσκησης. Σε αυτή τη θεματική ενότητα, συζητούνται συγκεκριμένες τεχνικές παροχής άμεσης και εύληπτης ανατροφοδότησης (π.χ. οπτική, λεκτική, απτική ανατροφοδότηση), οι οποίες διευκολύνουν τον ειδικό της άσκησης να επιτύχει τη σωστή διδακτική των ασκήσεων και την άμεση και αποτελεσματικότερη διόρθωση των λαθών τεχνικής από πλευράς των ασκούμενων του.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα συζητούνται δύο συχνοί τύποι παρεκκλίσεων της σπονδυλικής στήλης, η λόρδωση και η επίπεδη ράχη. Παρουσιάζονται οι αιτίες, τα χαρακτηριστικά και τα συμπτώματα αυτών των παρεκκλίσεων και οι επιδράσεις τους στο μυοσκελετικό/μυοπεριτονιακό σύστημα. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με λόρδωση ή επίπεδη ράχη, γίνεται αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης των εν λόγω παρεκκλίσεων.
Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της λόρδωσης και της επίπεδης ράχης στο μυοσκελετικό σύστημα και τους γενικούς στόχους ενός προγράμματος άσκησης για τη λειτουργική διαχείρισή τους, σε αυτή τη θεματική ενότητα προτείνονται στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Παρουσιάζονται ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ.) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση των εν λόγω παρεκκλίσεων της σπονδυλικής στήλης.
Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζεται στον χρόνιο πόνο στον αυχένα μηχανικής ή μη ειδικής αιτιολογίας. Συζητούνται θέματα λειτουργικής ανατομικής της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, δυσλειτουργίες του μυοσκελετικού/ μυοπεριτονιακού συστήματος στην περιοχή του αυχένα και συνήθεις παθήσεις στην εν λόγω ανατομική περιοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με χρόνιο πόνο στον αυχένα, γίνεται αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης της χρόνιας αυχεναλγίας.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα προτείνονται στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης) με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στον αυχένα.
Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στον χρόνιο πόνο στη μέση μηχανικής ή μη ειδικής αιτιολογίας. Συζητούνται θέματα λειτουργικής ανατομικής της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, δυσλειτουργίες του μυοσκελετικού/ μυοπεριτονιακού συστήματος στην περιοχή της μέσης και συνήθεις παθήσεις στην εν λόγω ανατομική περιοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με χρόνιο πόνο στη μέση, γίνεται αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης της χρόνιας οσφυαλγίας.
Σε αυτή τη θεματική ενότητα προτείνονται στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης) με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στη μέση.
Επεκτείνοντας τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στις προηγούμενες ενότητες, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται στην παρουσίαση εξειδικευμένου ασκησιολογίου στο νερό, με ή χωρίς εξοπλισμό, για πάσχοντες από χρόνια αυχεναλγία ή/και οσφυαλγία.
Για να επιτύχει το οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης που εφαρμόζεται με σκοπό τη διαχείριση χρόνιου πόνου στη σπονδυλική στήλη, είναι απαραίτητο να υπάρχει αυξημένη προσκόλληση σε αυτό από τον ασκούμενο καθώς και πιστή τήρηση των κανόνων. Σε αυτή την ενότητα συζητούνται τεχνικές παρακίνησης των ασκούμενων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αυξημένη προσκόλλησή τους στα προγράμματα άσκησης, καθώς και λύσεις στα πιθανά προβλήματα συμπεριφοράς που εμφανίζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδια στην εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης.
Επεκτείνοντας τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στις προηγούμενες ενότητες σχετικά με τις παρεκκλίσεις της σπονδυλικής στήλης, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση δίνεται στην παρουσίαση εξειδικευμένου ασκησιολόγιου στο νερό, με ή χωρίς εξοπλισμό, για άτομα με κύφωση ή λόρδωση.
Αυτή η θεματική ενότητα εμβαθύνει σε θέματα που άπτονται της δόμησης μιας προπονητικής μονάδας (προθέρμανση, κυρίως μέρος, αποθεραπεία) σε σχέση με τους επιδιωκόμενους στόχους. Έχοντας, επίσης, ήδη εξοικειωθεί με την έννοια των διατάσεων σε προηγούμενη θεματική ενότητα, γίνεται μια πιο αναλυτική συζήτηση σχετικά με τους προτεινόμενους τρόπους ενσωμάτωσής τους στην προθέρμανση (γενική και ειδική προθέρμανση) και την αποθεραπεία σε σχέση με το περιεχόμενο την προπονητικής μονάδας και τους στόχους που αυτή εξυπηρετεί (πρόληψη/λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσλειτουργιών/μεγιστοποίηση της απόδοσης).
Ο περιοδισμός αναφέρεται στον χρονικό προγραμματισμό των προπονήσεων μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα με στόχο την επίτευξη του όποιου επιδιωκόμενου στόχου (π.χ. βελτίωση της υγείας, αύξηση απόδοσης με στόχο την πρόληψη, λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών). Παρόλο που η τεχνική αυτή είναι κυρίως γνωστή από τα αθλητικά περιβάλλοντα, εξίσου σημαντική είναι η εφαρμογή της στον γενικό πληθυσμό. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναλύονται τρόποι για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή αυτής της τεχνικής στον γενικό πληθυσμό με στόχο τη διατήρηση της υγείας και ανάλογα με το προπονητικό επίπεδο των ασκούμενων.
Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στην προπόνηση κατά την παιδική ηλικία, και στους κανόνες που πρέπει να τηρούνται προκειμένου να είναι ασφαλής και αποτελεσματική. Έμφαση δίνεται στην παρουσίαση των βασικών αρχών που διέπουν την προπόνηση στα διάφορα στάδια της παιδικής ηλικίας σε συνάρτηση με το φύλο. Θέματα που αναλύονται είναι: Διαφορές μεταξύ παιδιών και ενηλίκων σχετικά με την φυσιολογική τους ανταπόκριση στα προπονητικά ερεθίσματα, διαφορές αγοριών-κοριτσιών και στόχοι προπόνησης ανάλογα με το φύλο και την ηλικία, προγράμματα ανάπτυξης θεμελιωδών κινητικών και αθλητικών δεξιοτήτων, βασικοί στόχοι προπόνησης και απόδοσης σε παιδιά, τρόποι αύξησης παραμέτρων της φυσικής κατάστασης ανάλογα με το φύλο και το στάδιο ανάπτυξης και ωρίμανσης, βασικές αρχές για την προοδευτική άσκηση με αντιστάσεις για παιδιά κτλ.
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, η Ελλάδα βρίσκεται στις δύο πρώτες θέσεις στην Ευρώπη στα ποσοστά παχυσαρκίας τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Αυτή η πραγματικότητα, επιβάλλει τόσο στον Καθηγητή Φυσικής Αγωγής στο σχολείο όσο και στον γυμναστή που εργάζεται σε γυμναστήριο/πισίνα/υπαίθριους χώρους κτλ, να είναι απολύτως ικανός να σχεδιάσει αποτελεσματικά και ασφαλή προγράμματα που θα βοηθήσουν τους ανήλικους ή ενήλικες ασκούμενους του να μειώσουν το σωματικό τους βάρος ή να το διατηρήσουν σε επιθυμητά επίπεδα. Σε αυτή τη θεματική ενότητα αναλύονται τρόποι παρέμβασης για τη μείωση ή τον έλεγχο του σωματικού βάρους μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής επιστημονικά σχεδιασμένων προγραμμάτων άσκησης ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και το περιβάλλον (γυμναστήριο, σχολείο, χώροι άθλησης και αναψυχής). Επίσης, γίνεται μια συζήτηση για τα σημεία προσοχής και τους κανόνες ασφαλείας κατά την άσκηση για ασκούμενους που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.
Η κατάθεση θα γίνει στον Τραπεζικό Λογαριασμό
GR98 0172 3520 0053 5209 2260 595 στην Τράπεζα Πειραιώς με την αιτιολογία
«ΚΕ 70022 το Ονοματεπώνυμό σας και όνομα Πατρός».
Εάν η κατάθεση γίνει από άλλη Τράπεζα στο όνομα δικαιούχου που θα χρειαστείτε θα βάλετε «Ειδ. Λογ. Κονδυλίων Έρευνας ΔΠΘ»
Το αποδεικτικό της κατάθεσης πρέπει να αποσταλεί στο e-mail agioftsi@phyed.duth.gr και να λάβετε email επιβεβαίωσης της λήψης του. Σε περίπτωση που δεν λάβετε email επιβεβαίωσης επικοινωνήστε τηλεφωνικά στο (+30) 6980242455 με την κα Γιοφτσίδου.
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΜΕ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ & ΔΙΕΘΝΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
Στο πρόγραμμα διδάσκουν εκπαιδευτές υψηλής επιστημονικής κατάρτισης με μεγάλη εμπειρία στην πρακτική εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και διαχείρισης μυοσκελετικών.
Επιστημονικά Υπεύθυνη Προγράμματος
ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΑΝΑΠΛ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΑΝΑΠΛ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΑΝΑΠΛ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ, ΔΠΘ
ΥΠΟΨ. ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΥΠΟΨ. ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ, ΔΠΘ
Γραφτείτε για να λαμβάνετε τα νέα μας