Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ – ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ – ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ

Από τη θεωρία στην πράξη… και μόνο ΠΡΑΞΗ!

 Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΚΕΔΙΒΙΜ με τίτλο «Εκπαίδευση των ειδικών στο σχεδιασμό και την επίβλεψη προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον, στο γυμναστήριο και σε χώρους αναψυχής» έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας που παράγει διαρκώς ερευνητικά δεδομένα και των ειδικών που εφαρμόζουν ή επιβλέπουν προγράμματα άσκησης σε χώρους μαζικής άθλησης  (όπως στο γυμναστήριο, την πισίνα, το σχολείο) ή δραστηριότητες στην ύπαιθρο (πχ τρέξιμο, περπάτημα κλπ).

Στο Γυμναστήριο…

Είσαι γυμναστής/στρια, ειδικός της άσκησης, και κάθε ασκούμενός σου έχει ξεχωριστό προφιλ και ανάγκες που θέλει να καλύψει μέσα από ένα πρόγραμμα άσκησης στο χώρο του γυμναστηρίου;

Είσαι επιχειρηματίας και τα μέλη σου στο γυμναστήριο έχουν ιστορικό πόνου στον αυχένα, τη μέση, τους ώμους και ο γιατρός τούς σύστησε κατάλληλη άσκηση;

Όλα τα μέλη-ασκούμενοι περιμένουν από τον ειδικό της άσκησης την εκμάθηση της σωστής τεχνικής και τη διόρθωση των λαθών τους… Η άμεση παρέμβαση του ειδικού είναι κρίσιμη για την πρόληψη τραυματισμών και την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων πόνου λόγω λανθασμένης τεχνικής ή ακατάλληλης άσκησης. Όλοι θέλουν να γυμνάζονται στο γυμναστήριο με ασφάλεια  -να μην ανησυχούν για πόνους-  θέλουν αποτελεσματικότητα, ένα υγιές, δυνατό και λειτουργικό σώμα με τη μέγιστη δυνατή απόδοση!

Μέσω της συμμετοχής σου σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ, θα μάθεις: Πώς ως γυμναστής θα παράσχεις την καλύτερη δυνατή καθοδήγηση στους ασκούμενούς σου για την πρόληψη και λειτουργική διαχείριση των μυοσκελετικών τους προβλημάτων, στηρίζοντας τις επιλογές σου στα πιο σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα. Η έρευνα προχωράει διαρκώς και οι ειδικοί της άσκησης οφείλουν να εξελίσσονται διαρκώς, αν θέλουν να παρέχουν στους ασκούμενούς τους την πιο αποτελεσματική και επιστημονικά τεκμηριωμένη καθοδήγηση…

Στο Σχολείο…

Είσαι Καθηγητής/τρια Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και εργάζεσαι σε σχολείο ;

Αν ναι, ίσως να έχεις παρατηρήσει ότι πλέον αρκετά παιδιά, λόγω της πολύωρης καθιστικής στάσης και της μειωμένης φυσικής δραστηριότητας, ήδη ταλαιπωρούνται από πόνους στην πλάτη και τον αυχένα. Παρόλο που οι ώρες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο είναι περιορισμένες, το μάθημα αυτό παραμένει ο κύριος πυλώνας της άσκησης των μαθητών σε όλες τις ηλικιακές βαθμίδες. Μέσω της συμμετοχής σου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ, ως Καθηγητής Φυσικής Αγωγής θα λάβεις νέα, εξειδικευμένη γνώση που θα σου επιτρέψει να κάνεις στοχευμένες παρεμβάσεις για την πρόληψη μυοσκελετικών προβλημάτων από την παιδική κιόλας ηλικία.

Η έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση μέσω της άσκησης περιορίζει τα συμπτώματα και τα παιδιά μαθαίνουν πως να γίνουν υγιείς και σωστά γυμνασμένοι ενήλικες! Είναι ανάγκη επιτακτική να συνηθίσουν από νωρίς τα παιδιά να «ακούν» το σώμα τους και να γυμνάζονται με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα!

Στην πισίνα & σε υπαίθριους χώρους αναψυχής…

Καθοδηγείς προγράμματα άσκησης σε πισίνα ή εργάζεσαι σε κάποιο υδροθεραπευτικό κέντρο;

Αν ναι, είναι πολύ πιθανό να συνεργάζεσαι με ανθρώπους με μυοσκελετικά θέματα τα οποία χρήζουν εξειδικευμένης αντιμετώπισης υπό την εποπτεία ενός πολύ καλά καταρτισμένου γυμναστή/στριας. Η άσκηση στο νερό συχνά συστήνεται από τους γιατρούς για τη λειτουργική διαχείριση ποικίλων μυοσκελετικών προβλημάτων και ως εκ τούτου ο ειδικός της άσκησης είναι επιφορτισμένος με την επαγγελματική ευθύνη να μπορεί να καθοδηγήσει με απόλυτη ασφάλεια τους ασκούμενους-ες που υπολογίζουν στη δική του επιστημονική καθοδήγηση για την ανακούφιση των συμπτωμάτων τους. Μέσω της συμμετοχής σου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ, θα ενημερωθείς για ό,τι νεότερο υπάρχει σχετικά με την θεραπευτική άσκηση στο νερό και θα διδαχτείς πώς να χρησιμοποιείς εξειδικευμένα μέσα και τεχνικές, προκειμένου να σχεδιάζεις και να εφαρμόζεις αποτελεσματικά και ασφαλή προγράμματα άσκησης για ανθρώπους με μυοσκελετικά προβλήματα.

Εργάζεσαι ως ειδικός της άσκησης σε υπαίθριους χώρους ή άλλους χώρους αναψυχής;

Μέσω της συμμετοχής σου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ, θα αποκτήσεις νέες γνώσεις για την καθοδήγηση προγραμμάτων άσκησης σε υπαίθριους και λοιπούς χώρους, οι οποίοι έχουν τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, και τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την αποτελεσματική και ασφαλή εκγύμναση.  Ταυτόχρονα, θα πάρεις καινούργιες ιδέες προκειμένου τα προγράμματά σου να συνδυάζουν την αποτελεσματικότητα με τη διασκέδαση, αξιοποιώντας τις ποικίλες δυνατότητες που σου παρέχουν οι υπαίθριοι χώροι άσκησης και αναψυχής.

Μοριοδότηση

Το πρόγραμμα μπορεί να αξιοποιηθεί σε οποιαδήποτε προκήρυξη της οποίας τα κριτήρια αντιστοιχούν στα χαρακτηριστικά του προγράμματος. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά/δεσμευτικά, στην παρούσα φάση οι συμμετέχοντες/ουσες του προγράμματος θα μπορούσαν με βάση το Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης να λάβουν:

2 Μόρια στο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών (Α.Σ.Ε.Π. – αναπληρωτές υποψήφιοι/ες)

1 Μόριο στη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης

1 Μόριο στους Διευθυντές – Υποδιευθυντές

Γενικότερα, για θέματα ενδεχόμενης μοριοδότησης, οι ενδιαφερόμενοι/ες πρέπει να απευθύνονται στους αρμόδιους φορείς ή να εξετάζουν την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία κατά την περίοδο που θα καταθέσουν/αξιοποιήσουν το πιστοποιητικό επιμόρφωσης.

Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των ειδικών άσκησης σχετικά με την πρόληψη και διαχείριση των μυοσκελετικών προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά αλλά και ενήλικες. Στο πρόγραμμα αυτό τα ερευνητικά δεδομένα μετατρέπονται σε εφαρμοσμένη γνώση και στην απλοποιημένη τους μορφή προσαρμόζονται στις ανάγκες όσων σχεδιάζουν ή/και επιβλέπουν ασκούμενους σε μαζικούς χώρους άθλησης. 

Αναλυτικότερα, στόχος του προγράμματος είναι να προσφέρει στους εκπαιδευόμενους τις πλέον σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις και πρακτικές σχετικά με:

α) την αναγνώριση των μυοσκελετικών προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά και ενήλικες

β) τον σχεδιασμό και εφαρμογή  τακτικών πρόληψής τους 

γ) τη διαχείρισή τους μέσω της άσκησης, στο χώρο του σχολείου, του γυμναστηρίου αλλά και σε άλλους χώρους όπως η πισίνα, η θάλασσα και η ύπαιθρος.

Είναι ένα πρόγραμμα που στοχεύει στη μεταφορά και επεξήγηση επιστημονικών δεδομένων σε όσους απασχολούνται σε χώρους μαζικής άθλησης όπως το γυμναστήριο, το σχολείο, τα κολυμβητήρια, τα υδροθεραπευτικά κέντρα κλπ.

Τα νέα δεδομένα πρέπει να φτάσουν και στον πιο μικρό χώρο άσκησης!

Το πρόγραμμα έχει συνολική διάρκεια 9 μήνες και αναπτύσσεται σε δύο μέρη  με διάρκεια 4 1/2  μήνες το καθένα.

Το πρώτο μέρος  περιλαμβάνει 16 θεματικές ενότητες (συνολικής διάρκειας 160 ωρών) που θα πραγματοποιηθούν με μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας (μαθήματα με σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση).

Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει 16 θεματικές ενότητες (συνολικής διάρκειας 160 ωρών) που θα πραγματοποιηθούν με μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας (μαθήματα με σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση).

Η κάθε μία από τις 32 θεματικές ενότητες έχει φόρτο εργασίας συνολικά 10 ώρες  που αναλύεται ως εξής:

  • 1 διάλεξη (2 ωρών) με σύγχρονο τρόπο μέσω του Teams 
  • 2 διαλέξεις που θα γίνονται με ασύγχρονο τρόπο μέσω του eclass
  • την παράδοση μίας εργασίας (πχ σχεδιασμός προγράμματος άσκησης στο γνωστικό αντικείμενο της κάθε θεματικής ενότητας) 
  • αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων στην διδακτέα ύλη της θεματικής ενότητας μέσω ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών στην πλατφόρμα του eclass

Ο συνολικός φόρτος εργασίας για όλο το πρόγραμμα είναι 320 ώρες (32 θεματικές ενότητες / 10 ώρες κάθε ενότητα).

  • Η διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί με μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας Σαββατοκύριακα.
  • Θα πραγματοποιούνται online διαλέξεις με την χρήση του Teams ή Synergia.
  • Οι διαλέξεις θα περιέχουν σε μεγάλο τους μέρος βίντεο και φωτογραφικό υλικό από κατάλληλο ασκησιολόγιο που θα μπορεί να εκτελείται σε χώρους άσκησης: στο γυμναστήριο, στο σχολείο, την πισίνα, τη θάλασσα και την ύπαιθρο.

Στο πρόγραμμα διδάσκουν εκπαιδευτές υψηλής επιστημονικής κατάρτισης με μεγάλη εμπειρία στην πρακτική εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και διαχείρισης μυοσκελετικών προβλημάτων:

  • Μάλλιου Βίβιαν-Παρασκευή, Καθηγήτρια, ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ και Φυσιοθεραπεύτρια
  • Μπενέκα Αναστασία, Καθηγήτρια, ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
  • Γιοφτσίδου Ασημένια, Αναπλ. Καθηγήτρια, ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
  • Χατζηνικολάου Αθανάσιος, Αναπλ. Καθηγητής, ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
  • Αυλωνίτη Αλεξάνδρα, Επίκ. Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
  • Δασκαλάκη Κατερίνα, Υποψ. Διδάκτορας, ΤΕΦΑΑ ΔΠΘ
  • Κορδώση Σουζάνα, Υποψ. Διδάκτορας, ΤΕΦΑΑ ΔΠΘ
  • Μακρή Ευαγγελία, Υποψ. Διδάκτορας, ΤΕΦΑΑ ΔΠΘ
  • Πρωτόπαππα Μαρία, Υποψ. Διδάκτορας, ΤΕΦΑΑ ΔΠΘ

Το κόστος συμμετοχής για τους 9 μήνες του προγράμματος είναι 800 ευρώ (400 ευρώ για κάθε 4 ½ μήνες), το οποίο θα καταβάλλεται ως εξής: 200 ευρώ θα καταβάλλονται πριν την έναρξη του κάθε τετραμήνου και 200 ευρώ δύο μήνες μετά από την έναρξη του κάθε τετραμήνου. 

Κριτήρια αξιολόγησης των αιτήσεων

Για την αξιολόγηση των αιτήσεων και την επιλογή των συμμετεχόντων (ΜΟΝΟ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΤΕΦΑΑ)  θα ληφθούν υπόψη τα εξής κριτήρια:

Κριτήριο μοριοδότησης και κατάταξης αποτελεί ο βαθμός του πτυχίου. Για τον υπολογισμό των μορίων ο βαθμός του πτυχίου των αποφοίτων ΤΕΦΑΑ πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή 2 (βαθμός πτυχίου Χ 2)

Στην περίπτωση που υπάρχουν επιλαχόντες/υπεράριθμοι ενδιαφερόμενοι, κριτήριο επιλογής/προτεραιότητας θα αποτελέσει η σχετική επαγγελματική εμπειρία.

Ως έναρξη υποβολής αιτήσεων ορίζεται η ημερομηνία δημοσιοποίησης του προγράμματος και ως καταληκτική ημερομηνία 15 ημέρες πριν την έναρξη των μαθημάτων.

Η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται μόνο ηλεκτρονικά μέσω του παρακάτω website: my.kedivim.duth.gr και εκεί θα επιλέγετε το πεδίο Υποβολή Αίτησης.

Ενστάσεις θα γίνονται δεκτές το αργότερο 5 ημέρες αφού αναρτηθεί ο πίνακας εισακτέων.

Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλει ο υποψήφιος για τη συμμετοχή του στο Πρόγραμμα κατ’ ελάχιστο είναι:

1)         Αίτηση, στην οποία θα αναγράφει τα προσωπικά του στοιχεία και θα αναφέρει ότι επιθυμεί να φοιτήσει στο Πρόγραμμα.

2)         Υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, στην οποία θα δηλώνει ότι αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του Προγράμματος, όπως αυτοί αναφέρονται στη δημόσια πρόσκλησή του.

Πληροφορίες

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην κα Γιοφτσίδου Ασημένια τηλεφωνικώς 10.00 – 14.00 στο 6980242455 ή με email στο agioftsi@phyed.duth.gr

Παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων

 Α΄ μέρος (4 1/2 μήνες)

1.Φιλοσοφία και στόχοι του προγράμματος άσκησης με στόχο τη διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων στον ευρύ πληθυσμό με εφαρμογές στους χώρους μαζικής άθλησης

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα παρουσιαστεί το βασικό σκεπτικό σχεδιασμού αποτελεσματικών προγραμμάτων άσκησης για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων και τα κύρια στάδια που προτείνεται να ακολουθούνται κατά τον σχεδιασμό αντίστοιχων προγραμμάτων. Θέματα που θα συζητηθούν είναι: πώς σχεδιάζονται τα προγράμματα και τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον σχεδιασμό τους, από ποιους κανόνες διέπονται, πώς επιλέγονται οι κατάλληλες ασκήσεις ανά περίπτωση κτλ. Θα γίνει, επίσης, μια εισαγωγική αναφορά στον γυμναστηριακό εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών, ο οποίος θα αναλυθεί και εκτενέστερα σε επόμενες θεματικές ενότητες.

2. Επιλεγμένα θέματα Ανατομίας και Λειτουργικής Ανατομικής (ΣΣ, άνω και κάτω άκρα) – Εφαρμογές στην άσκηση

Για να μπορεί ο ειδικός της άσκησης να είναι αποτελεσματικός στην επιλογή των κατάλληλων ασκήσεων ανά περίπτωση, είναι απαραίτητο να έχει καλή γνώση της ανατομίας και της λειτουργικής ανατομικής. Σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί σε επιλεγμένα θέματα λειτουργικής ανατομικής που αφορούν κυρίως στους μυς που ενεργούν στη σπονδυλική και τα κάτω άκρα. Δεδομένου ότι ο χρόνιος πόνος στη σπονδυλική στήλη, συχνά οφείλεται σε δυσλειτουργίες του τμηματικού μυϊκού συστήματος, θα αναλυθούν εκτενώς η οσφυοπυελική λειτουργία και οι μύες του πυελικού εδάφους, οι ιδιαιτερότητες της λειτουργίας των οπισθίων μηριαίων τα χαρακτηριστικά και οι λειτουργίες των εν τω βάθει σταθεροποιητών μυών, και θα γίνει μια εισαγωγή σε τεχνικές ενεργοποίησής τους, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τις ασκήσεις τύπου Pilates.

3. Αναπνοή – Λειτουργία της αναπνοής κατά την άσκηση

Αυτή η θεματική ενότητα θα εστιάσει στη λειτουργία της αναπνοής και των αναπνευστικών μυών. Θα παρουσιαστούν τα είδη αναπνοής (διαφραγματική, πλευρική, θωρακική) και θα επεξηγηθεί ποιο είδος αναπνοής προτείνεται να χρησιμοποιείται σε κάθε τύπο άσκησης και με ποιον τρόπο προκειμένου να επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα ανάλογα με τον στόχο.

 

4. Core Training και ασκήσεις τύπου Pilates με το βάρος του σώματος και με εξοπλισμό

Επεκτείνοντας τη γνώση που αποκτήθηκε στις προηγούμενες θεματικές ενότητες (λειτουργική ανατομική και αναπνοή) αυτή η ενότητα θα είναι εστιασμένη στην εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα ασκήσεις ενδυνάμωσης του πυρήνα (core training) και ασκήσεις τύπου Pilates. Θα αναλυθεί πώς αυτές μπορούν να εκτελεστούν με το βάρος του σώματος προκειμένου να επιφέρουν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα στην ενεργοποίηση των εν τω βάθει μυών και πώς μπορούν να τροποποιηθούν με τη χρήση γυμναστηριακού εξοπλισμού (Magic Circle, Soft Ball & Sticks). Μέσω της αναλυτικής παρουσίασης των χαρακτηριστικών και των ιδιαιτεροτήτων/ιδιοτήτων του εν λόγω εξοπλισμού και της επίδειξης επιλεγμένων ασκήσεων, ο ειδικός της άσκησης θα είναι σε θέση να σχεδιάζει τις κατάλληλες ασκήσεις ανάλογα με τους επιδιωκόμενους στόχους.

5. Ασκήσεις τύπου Pilates  με Swiss Ball, Λάστιχα

Σε αυτή τη θεματική ενότητα, θα παρουσιαστεί η χρήση της ελβετικής μπάλας και των ελαστικών ιμάντων αντίστασης (λάστιχα) και θα αναλυθεί πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά σε προγράμματα πρόληψης ή διαχείρισης μυοσκελετικών προβλημάτων. Μέσω της αναλυτικής παρουσίασης των χαρακτηριστικών και των ιδιαιτεροτήτων/ιδιοτήτων του εν λόγω εξοπλισμού και της επίδειξης επιλεγμένων ασκήσεων, ο ειδικός της άσκησης θα είναι σε θέση να σχεδιάζει τις κατάλληλες ασκήσεις ανάλογα με τους επιδιωκόμενους στόχους.

6. Pilates Reformer- μηχανικά χαρακτηριστικά & σχεδιασμός ασκησιολογίου

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα συζητηθεί η χρήση του Pilates Reformer, ενός οργάνου που χρησιμοποιείται ευρέως για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών. Μέσω της παρουσίασης των μηχανικών χαρακτηριστικών του και της επίδειξης εστιασμένου ασκησιολογίου, θα γίνει κατανοητό πώς ο γυμναστής-στρια θα είναι σε θέση να δημιουργεί τις δικές του παραλλαγές ασκήσεων στο Pilates Reformer για την αύξηση παραμέτρων της φυσικής κατάστασης (ελαστικότητα, κινητικότητα, δύναμη, μυϊκή αντοχή, ισορροπία κτλ) και τη λειτουργική διαχείριση τραυματισμένων ασκούμενων.

7. Περιτονίες –μυοπεριτονία. Θεωρίες για την μυοπεριτονία & την λειτουργία τους- Μυοπεριτονιακή συνέχεια – Εφαρμογές στην άσκηση

Η «μυοπεριτονιακή προπόνηση», δηλαδή η παρέμβαση στης μυϊκές περιτονίες μέσω της άσκησης, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι ενός αποτελεσματικού προγράμματος για την πρόληψη και τη διαχείριση μυοσκελετικών παθήσεων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναλυθούν θέματα ανατομικής των μυϊκών περιτονιών (δομή/συστατικά συνδετικού ιστού) και των ιδιοτήτων τους, αιτίες δυσλειτουργίας των μυϊκών περιτονιών (ινώδεις συμφύσεις, σημεία πυροδότησης πόνου), θεωρητικές αρχές της μυοπεριτονιακής αναχαίτισης, τρόποι παρέμβασης στη μυϊκή περιτονία για την αποκατάσταση της ελαστικότητάς της και γενικότεροι στόχοι της μυοπεριτονιακής προπόνησης. Θα συζητηθεί η έννοια της μυοπεριτονιακής συνέχειας και των τεσσάρων βασικών «μυοπεριτονιακών γραμμών» (πρόσθια, οπίσθια, πλάγια, σπειροειδής) και θα  προταθούν ασκήσεις για την κάθε μυοπεριτονιακή αλυσίδα.

8. Βελτίωση της μυοπεριτονιακής λειτουργίας με τεχνικές πίεσης: Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση με Foam Rollers

Έχοντας εξοικειωθεί με τις θεωρητικές έννοιες της προπόνησης για τις μυϊκές περιτονίες, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί στην εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Θα παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τον σχεδιασμό και εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης με έμφαση στη μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (self-myofascial release) μέσω ειδικού εξοπλισμού (Foam Rollers, Roller Massagers και μπαλάκια του τένις) με στόχο την πρόληψη και λειτουργική διαχείριση χρόνιων μυοσκελετικών δυσλειτουργιών.

9. Βελτίωση της μυοπεριτονιακής λειτουργίας με άσκηση (Φυσική κατάσταση της μυοπεριτονίας)

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα παρουσιαστούν οι νέες τάσεις για την μυοπεριτονιακή προπόνηση με έμφαση σε ασκήσεις κινητικότητας που ενεργοποιούν συνολικά το μυοπεριτονιακό σύστημα και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές τόσο για την πρόληψη όσο και για τη διαχείριση μυοσκελετικών παθήσεων. Θέματα που θα συζητηθούν είναι: τρόπος εφαρμογής διατάσεων σε ροή (flowing stretches), τρόπος εκτέλεσης στατικών διατάσεων (melting stretches), τρόπος επιλογής των κατάλληλων διατάσεων για την ενεργοποίηση των διαφορετικών μυοπεριτονιακών γραμμών, η επίδραση των κινήσεων τύπου αιώρησης (swings) και σούστας (bounces) στο μυοπεριτονιακό σύστημα και τρόπος εκτέλεσής τους κτλ

10. Άσκηση στο νερό –Εφαρμογές στη μυοπεριτονιακή λειτουργία

Η άσκηση στο νερό και η υδροθεραπεία συστήνονται συχνά ως αποτελεσματικές προσεγγίσεις για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών προβλημάτων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναλυθούν οι ιδιότητες του υγρού περιβάλλοντος (άνωση, αντίσταση του ρευστού, ιξώδες του υγρού, υδροστατική πίεση, θερμοκρασία του νερού κτλ) και πώς αυτές οι ιδιαιτερότητες μπορούν να αξιοποιηθούν προκειμένου να  σχεδιαστούν προγράμματα άσκησης μέσα στο νερό (ευλυγισίας, κινητικότητας, ενδυνάμωσης, ισορροπίας, αερόβιας άσκησης, λειτουργικότητας κτλ).  Επίσης, θα συζητηθούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις άσκησης σε ρηχή και βαθιά πισίνα και θα παρουσιαστεί εξειδικευμένο ασκησιολόγιο με χρήση ειδικού εξοπλισμού. Επεκτείνοντας, επίσης, τη γνώση που αποκτήθηκε στις προηγούμενες θεματικές ενοτήτες σχετικά με τη μυοπεριτονιακή προπόνηση, θα δοθεί έμφαση σε ασκήσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στο υγρό περιβάλλον με στοχο τη βελτίωση της μυοπεριτονιακής λειτουργίας.

11. Προπόνηση Ευλυγισίας – αντιμετώπιση βραχύνσεων και πρόληψη εμφάνισής τους

Η μείωση της ευλυγισίας/ευκαμψίας λόγω της βράχυνσης μυών αποτελεί έναν βασικό προδιαθεσικό παράγοντα για την εμφάνιση μυοσκελετικών τραυματισμών και χρόνιων μυοσκελετικών παθήσεων. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναλυθούν έννοιες όπως: είδη διατάσεων (στατικές, δυναμικές, βαλλιστικές, PNF), σχεδιασμός κατάλληλου ασκησιολογίου διατάσεων ανάλογα με το στόχο (μεγιστοποίηση απόδοσης ή πρόληψη/λειτουργική διαχείριση βραχύνσεων) και σε συνάρτηση με την ηλικία, το φύλο και τον πληθυσμό.

12. Προπόνηση Μυϊκής Ενδυνάμωσης στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής Ι

Η προπόνηση μυϊκής ενδυνάμωσης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος ενός προγράμματος άσκησης και η σημασία της είναι πολύ μεγάλη τόσο για την πρόληψη όσο και για τη λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών τραυματισμών. Η δόμηση ενός προγράμματος μυϊκής ενδυνάμωσης διέπεται από συγκεκριμένες αρχές και κανόνες, με τους οποίους ο γυμναστής θα πρέπει να είναι απόλυτα εξοικειωμένος ώστε να μπορεί να σχεδιάσει ένα αποτελεσματικό και ασφαλές πρόγραμμα ανάλογα με τον πληθυσμό και τον στόχο του (βελτίωση απόδοσης ως πρόληψη και λειτουργική διαχείριση). Σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση βασικών στοιχείων θεωρίας για τον σχεδιασμό ένος προγράμματος ενδυνάμωσης όπως: παράγοντες που επηρεάζουν τη μυϊκή δύναμη, μορφές δύναμης, στόχοι και μέθοδοι προπόνησης δύναμης κτλ.

13. Προπόνηση Μυϊκής Ενδυνάμωσης στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής ΙΙ

Έχοντας εξοικειωθεί με τις θεωρητικές αρχές της προπόνησης μυϊκής ενδυνάμωσης, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί στην πράξη: παρουσίαση ασκησιολογίου με ή χωρίς εξοπλισμό (μηχανήματα, ελεύθερα βάρη, βάρος του σώματος κτλ), σχεδιασμός προγραμμάτων και επιλογή ασκήσεων ανάλογα με τον στόχο (πρόληψη, λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών) και σε συνάρτηση με την ηλικία (από την παιδική έως την τρίτη ηλικία) και το περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, χώροι άθλησης κτλ).

14. Κύφωση – είδη κύφωσης. Στόχοι προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων με κυφωτική στάση και προτεινόμενες ασκήσεις

Η λειτουργική κύφωση είναι μια μυοσκελετική δυσλειτουργία η οποία πλέον αφορά σε ανθρώπους όλων των ηλικιών και η οποία παρουσιάζεται από την παιδική κιόλας ηλικία. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναφερθούν τα είδη κύφωσης και η αρνητική επίδραση της κυφωτικής στάσης στο μυοσκελετικό/μυοπεριτονιακό σύστημα και σε παραμέτρους της φυσικής κατάστασης. Θα γίνει αναφορά των στόχων προγραμμάτων άσκησης για για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων με κυφωτική στάση, από την παιδική έως την τρίτη ηλικία, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαχείριση της λειτουργικής κύφωσης μέσω της άσκησης. Επίσης, θα γίνει μια εισαγωγή στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα λειτουργικής διαχείρισης της κύφωσης σε άμεση συνάρτηση με τους περιορισμούς του μυοσκελετικού συστήματος που συνήθως απαντούν σε άτομα με κυφωτική στάση.

15. Εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων με κυφωτική στάση στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής

Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της λειτουργικής κύφωσης στο μυοσκελετικό σύστημα, σε αυτή τη θεματική ενότητα θα προταθούν τρόποι για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση κυφωτικού ασκούμενου-ης μέσω στοχευμένων ασκήσεων ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Θα παρουσιαστούν ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Ball, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση της κυφωτικής στάσης.

16. Επικοινωνία και τεχνικές πληροφόρησης του ειδικού της άσκησης με τους ασκούμενους

Όσο σωστά κι αν είναι σχεδιασμένο ένα πρόγραμμα άσκησης με σκοπό την πρόληψη ή λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσλειτουργιών, η αποτελεσματικότητά του μπορεί να μετριαστεί, αν ο ειδικός της άσκησης στερείται βασικών δεξιοτήτων επικοινωνίας με τους ασκούμενους-ες του. Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της σωστής αλληλεπίδρασης μεταξύ ειδικού και ασκούμενου με σκοπό τη μετάδοση πληροφοριών στη διάρκεια μιας συνεδρίας άσκησης, αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στην εφαρμογή τεχνικών αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους ασκούμενους-ες, προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή παρακίνηση των ασκουμένων καθώς και η διαρκής συμμετοχή τους στα προγράμματα άσκησης.

Β΄ΜΕΡΟΣ

 Β΄ μέρος (4 1/2 μήνες)

1. Σκολίωση. Στόχοι προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων άτομα με σκολίωση και προτεινόμενες ασκήσεις

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα συζητηθούν οι τύποι των σκολιώσεων, τα χαρακτηριστικά τους, επιλεγμένες δοκιμασίες αξιολόγησής τους και η αρνητική επίδραση της σκολίωσης στο μυοσκελετικό/μυοπεριτονιακό σύστημα. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με σκολίωση, θα γίνει αναφορά των στόχων προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης και λειτουργικής διαχείρισης της σκολίωσης.

2. Εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων  με σκολίωση στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής

Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της σκολίωσης στο μυοσκελετικό σύστημα και τους γενικούς στόχους ενός προγράμματος πρόληψης και άσκησης για τη λειτουργική διαχείρισή της, σε αυτή τη θεματική ενότητα θα προταθούν στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Θα παρουσιαστούν ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση της σκολίωσης.

3. Τεχνικές επικοινωνίας μεταξύ του ειδικού της άσκησης και του ασκούμενου με σκοπό την ανατροφοδότηση κατά την επίβλεψη προγραμμάτων άσκησης

Η έλλειψη μεταδοτικότητας από πλευράς του ειδικού της άσκησης και η αδυναμία επιλογής της κατάλληλης ανατροφοδότησης (ποιοτικά και χρονικά) που δίνει στους ασκούμενους-ες του, είναι δυνατό να μετριάσουν την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος άσκησης. Σε αυτή τη θεματική ενότητα, θα συζητηθούν συγκεκριμένες τεχνικές παροχής άμεσης και εύληπτης ανατροφοδότησης (π.χ. οπτική, λεκτική, απτική ανατροφοδότηση), οι οποίες θα διευκολύνουν τον ειδικό της άσκησης να επιτύχει τη σωστή διδακτική των ασκήσεων και την άμεση και αποτελεσματικότερη διόρθωση των λαθών τεχνικής από πλευράς των ασκουμένων του.

4. Λόρδωση και επίπεδη ράχη. Στόχοι προγραμμάτων άσκησης για για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων με λόρδωση και επίπεδη ράχη προτεινόμενες ασκήσεις

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα συζητηθούν δύο συχνοί τύποι παρεκκλίσεων της σπονδυλικής στήλης, η λόρδωση και η επίπεδη ράχη. Θα παρουσιαστούν οι αιτίες, τα χαρακτηριστικά και τα συμπτώματα αυτών των παρεκκλίσεων και οι επιδράσεις τους στο μυοσκελετικό/μυοπεριτονιακό σύστημα. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με λόρδωση ή επίπεδη ράχη, θα γίνει αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης των εν λόγω παρεκκλίσεων.

5. Εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και λειτουργική διαχείριση ατόμων σε άτομα με λόρδωση ή επίπεδη ράχη στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής

Έχοντας κατανοήσει την επίδραση της λόρδωσης και της επίπεδης ράχης στο μυοσκελετικό σύστημα και τους γενικούς στόχους ενός προγράμματος άσκησης για τη λειτουργική διαχείρισή τους, σε αυτή τη θεματική ενότητα θα προταθούν στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης). Θα παρουσιαστούν ασκήσεις με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Pilates Reformer, Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και τη λειτουργική διαχείριση των εν λόγω παρεκκλίσεων της σπονδυλικής στήλης.

6. Χρόνιος πόνος στον αυχένα

Αυτή η θεματική ενότητα θα εστιάσει στον χρόνιο πόνο στον αυχένα μηχανικής ή μη ειδικής αιτιολογίας. Θα συζητηθούν θέματα λειτουργικής ανατομικής της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, δυσλειτουργίες του μυοσκελετικού/ μυοπεριτονιακού συστήματος στην περιοχή του αυχένα και συνήθεις παθήσεις στην εν λόγω ανατομική περιοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με χρόνιο πόνο στον αυχένα, θα γίνει αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης της χρόνιας αυχεναλγίας.

7. Στόχοι προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στον αυχένα. Προτεινόμενα προγράμματα άσκησης στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα προταθούν στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης) με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στον αυχένα.

8. Χρόνιος πόνος στη μέση

Αυτή η θεματική ενότητα θα εστιάσει στον χρόνιο πόνο στη μέση μηχανικής ή μη ειδικής αιτιολογίας. Θα συζητηθούν θέματα λειτουργικής ανατομικής της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, δυσλειτουργίες του μυοσκελετικού/ μυοπεριτονιακού συστήματος στην περιοχή της μέσης και συνήθεις παθήσεις στην εν λόγω ανατομική περιοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τους μυοπεριτονιακούς περιορισμούς και τις μυϊκές ανισορροπίες που συνήθως απαντούν σε άτομα με χρόνιο πόνο στη μέση, θα γίνει αναφορά στους στόχους προγραμμάτων άσκησης και στους τύπους ασκήσεων που προτείνεται να συμπεριλαμβάνονται σε ένα γενικό πρόγραμμα πρόληψης ή λειτουργικής διαχείρισης της χρόνιας οσφυαλγίας.

9. Στόχοι προγραμμάτων άσκησης για πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στη μέση. Προτεινόμενα προγράμματα άσκησης στο γυμναστήριο, στο σχολικό περιβάλλον και σε χώρους άθλησης και αναψυχής

Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα προταθούν στοχευμένες ασκήσεις ανά ηλικία (από την παιδική έως και την τρίτη ηλικία) και περιβάλλον (σχολείο, γυμναστήριο, λοιποί χώροι άθλησης) με ή χωρίς εξοπλισμό (π.χ. Swiss Balls, Soft Balls, Foam Rollers, Λάστιχα, Sticks κτλ) για την πρόληψη και διαχείριση του χρόνιου πόνου στη μέση.

10. Χρόνιος πόνος στον αυχένα και τη μέση προτεινόμενα προγράμματα άσκησης στο νερό

Επεκτείνοντας τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στις προηγούμενες ενότητες, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση εξειδικευμένου ασκησιολογίου στο νερό, με ή χωρίς εξοπλισμό, για πάσχοντες από χρόνια αυχεναλγία ή/και οσφυαλγία.

11. Συμβουλευτική σε ασθενείς με χρόνιο πόνο και τεχνικές παρακίνησής τους για την εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης

Για να επιτύχει το οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης που εφαρμόζεται με σκοπό τη διαχείριση χρόνιου πόνου στη σπονδυλική στήλη, είναι απαραίτητο να υπάρχει αυξημένη προσκόλληση σε αυτό από τον ασκούμενο καθώς και πιστή τήρηση των κανόνων. Σε αυτή την ενότητα θα συζητηθούν τεχνικές παρακίνησης των ασκουμένων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αυξημένη προσκόλλησή τους στα προγράμματα άσκησης, καθώς και λύσεις στα πιθανά προβλήματα συμπεριφοράς που εμφανίζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδια στην εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης.

12. Εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης σε άτομα με παρεκκλίσεις (κύφωση, σκολίωση, λόρδωση κλπ) στο νερό

Επεκτείνοντας τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στις προηγούμενες ενότητες σχετικά με τις παρεκκλίσεις της σπονδυλικής στήλης, σε αυτή τη θεματική ενότητα έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση εξειδικευμένου ασκησιολογίου στο νερό, με ή χωρίς εξοπλισμό, για άτομα με κύφωση ή λόρδωση.

13. Σχεδιασμός και Δόμηση της Προθέρμανσης και της Προπονητικής Μονάδας

Αυτή η θεματική ενότητα θα εμβαθύνει σε θέματα που άπτονται της δόμησης μιας προπονητικής μονάδας (προθέρμανση, κυρίως μέρος, αποθεραπεία) σε σχέση με τους επιδιωκόμενους στόχους. Έχοντας, επίσης, ήδη εξοικειωθεί με την έννοια των διατάσεων σε προηγούμενη θεματική ενότητα, θα γίνει μια πιο αναλυτική συζήτηση σχετικά με τους προτεινόμενους τρόπους ενσωμάτωσής τους στην προθέρμανση (γενική και ειδική προθέρμανση) και την αποθεραπεία σε σχέση με το περιεχόμενο την προπονητικής μονάδας και τους στόχους που αυτή εξυπηρετεί (πρόληψη/λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσλειτουργιών/μεγιστοποίηση της απόδοσης).

14. Περιοδισμός της Προπόνησης στο γενικό πληθυσμό με στόχο τη διατήρηση της υγείας

Ο περιοδισμός αναφέρεται στον χρονικό προγραμματισμό των προπονήσεων μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα με στόχο την επίτευξη του όποιου επιδιωκόμενου στόχου (π.χ. βελτίωση της υγείας, αύξηση απόδοσης με στόχο την πρόληψη, λειτουργική διαχείριση μυοσκελετικών δυσχερειών). Παρόλο που η τεχνική αυτή είναι κυρίως γνωστή από τα αθλητικά περιβάλλοντα, εξίσου σημαντική είναι η εφαρμογή της στον γενικό πληθυσμό. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναλυθούν τρόποι για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή αυτής της τεχνικής στον γενικό πληθυσμό με στόχο τη διατήρηση της υγείας και ανάλογα με το προπονητικό επίπεδο των ασκούμενων.

15. Προπόνηση στην παιδική ηλικία

Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει στην προπόνηση κατά την παιδική ηλικία, και στους κανόνες που πρέπει να τηρούνται προκειμένου να είναι ασφαλής και αποτελεσματική. Έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των βασικών αρχών που διέπουν την προπόνηση στα διάφορα στάδια της παιδικής ηλικίας σε συνάρτηση με το φύλο. Θέματα που θα αναλυθούν είναι: Διαφορές μεταξύ παιδιών και ενηλίκων σχετικά με την φυσιολογική τους ανταπόκριση στα προπονητικά ερεθίσματα, διαφορές αγοριών-κοριτσιών και στόχοι προπόνησης ανάλογα με το φύλο και την ηλικία, προγράμματα ανάπτυξης θεμελιωδών κινητικών και αθλητικών δεξιοτήτων, βασικοί στόχοι προπόνησης και απόδοσης σε παιδιά, τρόποι αύξησης παραμέτρων της φυσικής κατάστασης ανάλογα με το φύλο και το στάδιο ανάπτυξης και ωρίμανσης, βασικές αρχές για την προοδευτική άσκηση με αντιστάσεις για παιδιά κτλ.

16. Σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης για έλεγχο του σωματικού βάρους

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, η Ελλάδα βρίσκεται στις δύο πρώτες θέσεις στην Ευρώπη στα ποσοστά παχυσαρκίας τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες.  Αυτή η πραγματικότητα, επιβάλλει τόσο στον Καθηγητή Φυσικής Αγωγής στο σχολείο όσο και στον γυμναστή που εργάζεται σε γυμναστήριο/πισίνα/υπαίθριους χώρους κτλ, να είναι απολύτος ικανός να σχεδιάσει αποτελεσματικά και ασφαλή προγράμματα που θα βοηθήσουν τους ανήλικους ή ενήλικες ασκουμένους του να μειώσουν το σωματικό τους βάρος ή να το διατηρήσουν σε επιθυμητά επίπεδα. Σε αυτή τη θεματική ενότητα θα αναλυθούν τρόποι παρέμβασης για τη μείωση ή τον έλεγχο του σωματικού βάρους μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής επιστημονικά σχεδιασμένων προγραμμάτων άσκησης ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και το περιβάλλον (γυμναστήριο, σχολείο, χώροι άθλησης και αναψυχής). Επίσης, θα γίνει μια συζήτηση για τα σημεία προσοχής και τους κανόνες ασφαλείας κατά την άσκηση για ασκούμενους που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

el